mandag den 20. februar 2012

Bolludagur



hedder den Islandske fastelavn,den bliver også holdt i dag, så mon ikke vores tradition stammer fra Danmark. Den ligner den danske på en måde,men ikke helt....I weekenden op til og på selve mandagen,er der spist fastelavnsboller (derfra navnet) i store mængder,men ikke helt fra starten af det nye år,kun de sidste to weekender inden. Da Mit hjerte er udlært bager og vi havde vores egen forretning i mange år på Island så er det ikke en dag man glemmer sådan helt.Det var rigtig hårdt arbejde,der foregik de sidste nætter inden.Mange ville gerne hente de forud bestilte boller inden de tog på arbejde så de skulle stå klar mellem kl 7 og 8 fra morgenen af. Det var rigtig sjov periode,men der blev tit ikke en særlig god dag for vores egne børn. Traditionen i mit gamle hjemland siger nemlig at den der står tidligst op og når at få vækket de voksne med slag fra fastelavns ris, får lige så mange boller som slagene vedkommende får......
 I vores lille hjem var de voksne ud af sengen længe inden børnene vågnede,men vi prøvede i stedet at gøre det om søndagen,så var mor hjemme de fleste gange:)
Den kan læses lidt mere om her
Det var en af vores tre fastelavns traditioner,der kommer en mere i morgen :)

Rigtig god fastelavnsdag til jer derude, min står på sjov i børnehaven sammen med mine dejlige små engler.

Knus og kram herfra                  

Billedet lånt her

6 kommentarer:

  1. Den ser härligt god ut din isländska fastlagsbulle ! Imorgon är det fettisdag och då blir det en semla (vi säger fastlagsbulle i Skåne) för min del !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt eWa, de nordiske lande har faktisk alle de samme traditioner,bare i lidt anderledes rækkefølge:)

      Knus og kram herfra

      Slet
  2. Jeg holder så meget af at høre dig fortælle om de islandske versioner af vores danske mærkedage. Glæder mig til at læse mere i morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre Marina;)

      Knus og kram herfra

      Slet
  3. Meget spændende at høre om de islandske traditioner :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg glad for at høre;)

      Knus og kram herfra

      Slet

Tak for at give bloggen liv :)