torsdag den 12. januar 2012

Ikke en slave mere.

Jeg har været røgfri i hele SEKS år. Det er min mærkedag i dag. Det fleste gange husker jeg det ikke,ved ikke hvorfor jeg lige tænkte på det i dag.... Men det ER en stor dag. Dag, jeg engang troede at aldrig ville komme.Jeg var jo en slave af tobakken og livet gik mere og mindre ud på hvor en kunne ryge næste gang....Jeg var jo også en ryger der oplev at der var færre og færre steder man måtte ryge.Engang var det sådan at man måtte ryge alle steder. I banken,når du handlede, i flyet...ja alle vegne. Det blev så pillet småt og småt af hvor henne man måtte ryge. 
Jeg havde også forsøgt flere gange at holde op, med lige lidt resultat hver gang.....Det eneste jeg ikke prøvede var hypnose,turde ikke rigtigt, men jeg tror at hvis det ikke havde lykkes så ville jeg også have prøvet den.
Grunden til at jeg holdt var at mine lunger ikke holdt til det mere og jeg havde fået at vide to -tre år inden at hvis jeg ikke holdt,så ville jeg ende med en dunk på ryggen. Jeg fik konstateret astma og tager medicin hver dag og kommer til det resten af mit liv. Jeg fik tit lungebetændelse og hver gang jeg ringede til lægen og sagde at nu kunne jeg ikke ryge længere det gjorde så ondt,så fik jeg pencillin...det var lungebetændelse gang på gang.Og jeg fik da også at vide hver gang hvad jeg skulle og jeg viste godt hvad det klogeste var i situationen.... 
Jeg påstod altid at jeg nok en god dag ville vågne op og ikke have brug for en smøg mere....alle grinede,ja ja godt med dig du.....
Men sådan blev det faktisk....Jeg og min arbejdsgiver besluttede os i december for at holde op sammen i det nye år, men det skulle ikke være den 1 januar, så vi valgte en tilfældig dato og bestilte også tid ved akupunktør den dag til at få lidt hjælp til abstinenser. Den 11 om aftenen røg jeg min sidste cigaret og da jeg mødte min arbejdsgiver der til middag den 12 og vi gik hen til akupunktøren spurgte hun om jeg ikke skulle tage lige den sidste cigaret....men nej tak,det gjorde jeg aftenen inden, jeg vågnede op den dag og havde ingen brug for tobak.Vi kan godt sige at ens sind er det vigtigste våben vi har, jeg var helt parat den dag og gud hvor er jeg glad for det i dag.

Knus og kram herfra



billedet lånt her

7 kommentarer:

  1. Stort tillykke med årsdagen, det er dælme flot gået. Jeg håber at jeg en dag når dertil hvor du er nu, men som du skriver sindet er et vigtigt våben og jeg mangler lige at få det sidste med på det punkt, jeg skal være 100 % motiveret, men det skal nok komme ;o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  2. Det er stort, at have lagt smøgerne på hylden, så tillykke med mærkedagen :)) Har aldrig selv røget, men har en mand der har gjort det...og som har været røgfri i 4 år nu, og han nyder det :))

    SvarSlet
  3. Kæmpestort tillykke, kære Silla. Jeg ved, hvad du har gået igennem, så jeg kan kun sige - GODT GÅET!

    Det er SÅ skønt at være blevet fri af sit misbrug og kan man klare dét, så kan man nærmest klare alt! :-)

    SvarSlet
  4. Ja, det er en befrielse at være sluppet af med cigaretterne. Kan tydelig huske det du skriver med at være slave. Alt blev jp planlagt så man kunne nå at ryge .
    Godt vi er fri af tobakken :)

    Tillykke med dagen :)

    SvarSlet
  5. Tillykke med årsdagen; det er super flot... ;o)
    Jeg er selv lidt af en særling hvad rygning angår; jeg er nemlig ryger, men ikke på almindelige vilkår. Selskabsryger kan jeg ikke kaldes, men heller ikke storryger eller... Ja, jeg ved ikke hvad jeg er... ;o) Jeg ryger ikke hver dag; ofte ryger jeg 1-2 smøger på en dag og til andre tider ryger jeg 10. Hvis ikke jeg gider at gå ud, lader jeg bare være med at ryge - ligeså hvis jeg er sammen med ikke-rygere... Men men men... Jeg kan IKKE holde op med at ryge - eller også ønsker jeg det vitterlig ikke, for jeg er sådan indrettet at jeg pludselig bare holder op i mange måneder uden at tænke over det... Jeg ser ikke mig selv som slave af tobakken eller afhængig af nikotinen, men jeg er afhængig af muligheden for at ryge hvis lysten eller trangen melder sig. Den form for afhængighed har jeg det godt med, da jeg jo selv i sidste ende træffer et valg... Såååå, jeg er en glad ryger, som ta'r hatten af for dem der holder helt op og for dem der kan holde det på selskabsplan...

    Kh Britta

    SvarSlet
  6. Grattis !! Jag vet hur det känns..själv blev jag rökfri för 10 år sedan. Jag hade jubileum 27 okt 2011 och jag kan inte för mitt liv förstå att jag höll på med den skiten så länge ! Försökte sluta många gånger med diverse hjälpmedel, bl a hypnos hos en känd sådan i Silkeborg på Jylland. Det hjälpte inte ett dugg utan precis som du säger när sinnet är berett och viljan är där, då går det hur lätt som helst ! Trevlig helg, kram från Eva

    SvarSlet

Tak for at give bloggen liv :)