tirsdag den 21. februar 2012

"Sprengidagur"


(Hvidetirsdag)hedder den dag der bliver fejret i mit gamle hjemland i dag. Det er en skik der bliver skrevet om helt tilbage til 1735. Så, gammel det er den. Det er med den lige som "bolludag" det er indledning til fasten og det rene æde gilde.
Det ALLE spiser i dag er saltet lammekød,kogt sammen med gule ærter,gulerødder,kartofler og kålroer. Tit bruger man en eller to stykker almindelig lammekød med til at mindske lidt salt smagen. Du spiser alt det du kan og lidt mere, sådan at du er ved at eksplodere du er så mæt. Derfra kommer navnet også "eksplodere-dag" Det kan da lyde lidt dumt når der skal oversættes lige over:) men det er altså det den hedder:)
Det er nok også en gammel dansk skik,selv om mad vanerne er helt andre,mon ikke det var på grund af at der var så langt at sejle derop så de samme råvarer ikke altid var til stede og så blev der brugt det der fandtes.
Med oversættelses program kan der læses mere om den her og den danske skik faldt jeg over på et af de skønneste blogge jeg læser med på .
I morgen har de endnu en sjov dag i vente i mit gamle hjemland,nok den børnene glæder sig mest til.

I må have en rigtig god tirsdag derude


Knus og kram herfra.
6

3 kommentarer:

  1. Hei igjen :) så koselig at du vil følge bloggen min :) fint å være her hos deg også så jeg blir fast leser her :) ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvarSlet
  2. Hvor sjovt med alle de forskellige traditioner.
    Her i Sverige er det Fettisdagen. Man spiser Semlor som er en hvid, fed bolle med kardemomme. Bollen fyldes med marcipanmasse og flødeskum.
    Den ligger også ganske tungt i maven ;-)

    God aften
    :-) KRAM

    SvarSlet
  3. Hei og takk for koselig besøk i bloggen min!
    Har ingen tradisjonell spisedag i Norge idag, men DET ER KONG HARALDS 75-ÅRS DAG! Hurra, hurra, hurra!

    SvarSlet

Tak for at give bloggen liv :)